کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با انجام ورزش پس از صرف شام

 سه شنبه 19 فوریه 2015- افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با انجام ورزش پس از صرف غذا و کاهش مقدار قند  وچربی خون میتوانند خطر بیماریهای قلبی عروقی را درخود کاهش دهند.

 این تحقیق توسط محققان دانشگاه Missouriدر آمریکا بروی گروهی از افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 انجام گردید.

شرکت کنندگان در این تحقیق قبل از شام به ورزش پرداخته و در مناسبتهای مختلف 45 دقیقه پس از شام ورزش کردند. این ورزشهای استقامتی شامل leg curls،(دراز و نشست) crunchesabdominalوseat calf raises  است که در اشکال زیر نوع  این ورزش ها برای شما به نمایش گذاشته شده است.

مقدارقند خون افرادیکه قبل از صرف شام به ورزش پرداختند، کاهش یافته بود اما افرادیکه پس از صرف شام به ورزش پرداختند، هم قند وهم چربی خونشان کاهش یافت.شامی با مقدار کربوهیدرات متوسط به شرکت کنندگان هر دو گروه  داده شد.

پرفسور  Kanaleyاز دپارتمان تغذیه و فیزیولوژی ورزشی دانشگاه میسوری می گوید: این نتایج در روز پس از آزمایش مشاهده  نمی شود اما ادامه ی ورزش های استقامتی بصورت روزانه  پس ازصرف غذا به بهبود مقدار قند و چربی خون کمک می کند.

کاهش مقدار قند و چربی خون برای افراد مبتلا به دیابت  نوع 2 از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا بالا رفتن قند و چربی در خون این افراد موجب افزایش خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی نظیر حملات قلبی  وسکته ی مغزی می شود.

پرفسور Kanaleyمی گوید: آگاهی از این موضوع که بهترین زمان برای ورزش پس ازصرف غذا است می تواند به متخصصان مراقبتهای بهداشتی ایده ی بهتری برای طراحی  برنامه های  ورزشی  هر بیمار به طور اختصاصی بدهد تا خواص درمانی انجام ورزش برای هر بیمار بهینه سازی  گردد.

دراین تحقیق مشخص گردید نه تنها شدت و مدت زمان  ورزش اهمیت دارد بلکه زمان انجام آن نیز از اهمیت  ویژه ای برخوردار است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که ورزش های استقامتی  اگر پس ازصرف شام انجام گردند قوی ترین  تأثیر را در کاهش قند و چربی خون فرد دارد. نتایج این تحقیق درمجله یApplied Physiologyمنتشر شد.

 منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/Exercise-after-meals-reduces-cardiovascular-risk-for-type-2-diabetics-99804929.html